Sedan Akavia grundades 2020 har fackförbundet använt flera olika kommunikationsverktyg, exempelvis annonsering i tunnelbanan i Stockholm. Som en relativt nybildad organisation är ett prioriterat mål att öka kännedomen för fackförbundet. Att fördjupa relationen till medlemmarna är ett annat viktigt mål.
Joseph Borenstein är chef för Kommunikation och Varumärke på Akavia. Tidigare har han arbetat på PR-byrå och varit presschef i näringslivet. I sina tidigare uppdrag har han på nära håll kunnat se hur effektiv influencer marketing kan vara för att nå yngre målgrupper.
─ Att samarbeta med influencers som har ett engagemang i frågor som är viktiga för oss eller är experter kring våra medlemsprofessioner är en av flera möjligheter framåt när vi planerar vår kommunikation. En influencer kan i vissa fall nå ut till en specifik målgrupp betydligt mer effektivt än en annons eller PR-insatser, berättar Joseph Borenstein.
Akavia prioriterar trovärdigheten
Problem med att influencers agerar på sätt som kan uppfattas olämpligt samt att influencerinlägg inte tydligt nog märks ut som reklam, har uppmärksammats allt oftare i massmedia. För att minska riskerna vid influencer marketing menar Joseph Borenstein att annonsörer bör analysera ett stort antal aspekter innan ett samarbete. Stor räckvidd inom målgruppen har visserligen betydelse, men det är långt ifrån det enda som har betydelse.
─ Ett samarbete som känns onaturligt, påklistrat och rakt igenom köpt riskerar att skada såväl organisationen som influencern. Lägg tid på att säkerställa att influencern delar era värderingar och förstår era frågor och budskap, råder Joseph Borenstein.
Som med annan kommunikation ökar chansen att lyckas när beställaren är tydlig med sina förväntningar.
─ Ge influencern stor frihet att själv utforma inläggen, men ha en nära dialog. Även under kampanjen är en nära dialog med influencern viktig, för att kunna fånga upp reaktioner från följarna eller vid behov tweaka innehåll. Efter kampanjen är uppföljning A och O, både genom egna mätningar och genom data och feedback från influencern.
Text: Lars Carlén
Läs även den första delen i artikelserien om influencer marketing inom fackförbunden.