TAM-Arkivs nya podcast Nio-Fem har kommit ut med ett nytt poddavsnitt! I det senaste avsnittet kan du höra den facklige entreprenören Per Erik Boivie själv berätta om sitt uttröttliga engagemang för en god och användaranpassad datorarbetsmiljö.
Historien om hur en facklig eldsjäl – en sann entreprenör – grundade TCOs globala miljöcertifiering av IT-utrustning är värd att höra. Här får vi höra Per Eriks egna ord om det som format honom genom livet. Vad är hans sociala bakgrund? Hur hamnade han i facket? Och varför utvecklades han till en person som kämpade för en bättre arbetsmiljö och miljöfrågor i allmänhet? I samtalet med Boivie får vi veta vad som drivit honom vidare.
Intervjun ger också en glimt av entreprenörskapets/intraprenörskapets villkor i stora organisationer baserat på hans egna upplevelser från TCO. Boivie var en ”entreprenörssjäl” – en person som kunde anses som besvärlig och drev på för sina idéer. Han beskriver hur han ofta upplevde att han stötte på motstånd inifrån organisationen. Resan fram till märkningen som blev en världssuccé var absolut ingen rak eller enkel sak, får vi veta. Men berättelsen har ett lyckligt slut – TCO-loggan hamnade på data-skärmar världen runt!
Även om Boivie var en entreprenörssjäl var han inte vilken företagare som helst. Hans mål var – som han säger – inte vanlig ”business” utan att stödja fackföreningsrörelsens strävanden.
Idag är TCO Certified alltså ett ledande varumärke för global hållbarhetscertifiering av IT-produkter. I podden får vi en bild av vägen tid. Den första generationen TCO Certified lanserades globalt i Berlin 1992 av Boivie vid TCO:s utvecklingsenhet samt företrädare för dess samarbetspartners Naturskyddsföreningens (SNF), Nutek och Semko. År 2018 lanserades den åttonde generationen i Bryssel av TCO Development (TCO:s helägda bolag som bildades 1998).
Samtalet med Boivie visar hur viktigt det är att ge människor frihet att – i mindre grupper – vara självstyrande och ta egna initiativ. Det nya avsnittet visar hur en enskild människans idé kan få ett oväntat genomslag. Givet att förutsättningarna är de rätta förstås…. Är det möjligt att göra något liknande idag? Finns det något som dagens organisationer borde lära av historien om Boivie? Lyssna och tänk efter!